Poznaj 5 nowych zasad higieny jamy ustnej

Prawidłowa, kompleksowa higiena i pielęgnacja jamy ustnej nie sprowadza się wyłącznie do czyszczenia zębów. Jeśli chcesz mieć zadbane, wolne od próchnicy, osadu i przebarwień zęby, zdrowe dziąsła i język oraz świeży oddech, musisz przestrzegać kilku ważnych zaleceń.



Regularne wypłukiwanie bakterii chorobotwórczych z ciasnych przestrzeni międzyzębowych i kieszonek dziąsłowych, czyszczenie zębów i nalotu z języka oraz masaż dziąseł, poprawiający ukrwienie i odporność tkanek przyzębia, mogą wpłynąć znacząco na poprawę kondycji całego organizmu.

Po pierwsze: używaj irygatora do zębów przed szczotkowaniem

Irygator do zębów ma szansę stać się wkrótce powszechnie stosowanym urządzeniem w higienie jamy ustnej. Działając łagodniej niż często podrażniająca dziąsła nić dentystyczna, jest bardzo skuteczny w wypłukiwaniu resztek pokarmowych i bakterii z przestrzeni międzyzębowych oraz kieszonek dziąsłowych.

Irygację, czyli płukanie jamy ustnej, warto przeprowadzać 1–2 razy dziennie, zawsze przed szczotkowaniem zębów. To nic skomplikowanego – wystarczy skierować strumień wody pod ciśnieniem z urządzenia na kolejne partie jamy ustnej, przepłukać usta i wypluć wodę. Przy okazji można wymasować dziąsła.

Pomijanie ciasnych przestrzeni międzyzębowych jest jednym z najczęściej popełnianych błędów w pielęgnacji jamy ustnej. To bardzo ważne, by pozbyć się dokładnie resztek zalegającego pokarmu oraz bakterii, sprzyjających odkładaniu się płytki nazębnej oraz nieświeżemu oddechowi. Tylko kompleksowa pielęgnacja jamy ustnej zapobiegnie próchnicy, stanom zapalnym dziąseł i halitozie (nieświeżemu oddechowi), a także zapewni prawidłowe utrzymanie się zębów w łuku zębowym.


Irygator do jamy ustnej jest skutecznym urządzeniem służącym do usuwania płytki nazębnej i resztek jedzenia

  • Irygację jamy ustnej przeprowadzaj przynajmniej raz dziennie.
  • Pamiętaj, że irygator nie zastąpi regularnego szczotkowania zębów!
  • Dzięki irygatorowi możesz dotrzeć do miejsc w jamie ustnej, do których szczoteczka ma utrudniony dostęp.
  • Irygator działa lepiej niż nić dentystyczna – nie drażni dziąseł, a dba o ich ukrwienie i dobrą kondycję.
  • Wydłużony kształt końcówki irygatora ułatwia dotarcie do trudno dostępnych miejsc w jamie ustnej.
  • Irygację przeprowadzaj zawsze przed szczotkowaniem zębów!
  • Silny strumień wody z irygatora z łatwością usunie niepożądane bakterie z ciasnych przestrzeni międzyzębowych i kieszonek dziąsłowych.
  • Z irygatora koniecznie powinny korzystać osoby noszące stałe aparaty ortodontyczne, z implantami, protezami i mostami oraz chorobami dziąseł i przyzębia.
  • Kompaktowy, bezprzewodowy irygator do jamy ustnej sprawdzi się w trakcie wyjazdów.

Po drugie: szczotkuj zęby przez co najmniej 2 minuty

Kontroluj czas, jaki poświęcasz szczotkowaniu zębów. Zbyt długie szorowanie prowadzi do starcia szkliwa, podrażnienia dziąseł, a nawet odsłonięcia szyjek zębowych i nadwrażliwości zębów. Czyszcząc zęby za krótko, nie dbasz wystarczająco o higienę – nie usuniesz resztek jedzenia i bakterii z przestrzeni międzyzębowych i kieszonek dziąsłowych.

Dentyści zalecają, by czas szczotkowania nie był ani krótszy, ani dłuższy niż 2 minuty. Podziel jamę ustną na cztery równe części – prawą i lewą górną oraz prawą i lewą dolną. W ten sposób każdej z nich możesz poświęcić równo po pół minuty.

Zarezerwuj sobie czas na płukanie jamy ustnej przed czyszczeniem zębów, najlepiej przy użyciu irygatora do zębów. Szczotkowanie wykonuj minimum dwa razy dziennie, ale nie bezpośrednio po posiłku, by nie dopuścić do demineralizacji szkliwa. Po zjedzeniu kwaśnych produktów pamiętaj, by najpierw przepłukać jamę ustną ciepłą wodą.

Idealnie byłoby móc znaleźć czas na czyszczenie zębów po każdym posiłku. Rano i wieczorem to już absolutna konieczność! W trakcie czyszczenia nie dociskaj zbyt mocno szczoteczką do zębów i dziąseł, by nie uszkodzić delikatnego szkliwa i nie podrażniać błony śluzowej jamy ustnej. Efektem zbyt częstego i mocnego szczotkowania może być odsłonięcie szyjek zębowych oraz nadwrażliwość zębów.

Tylko używanie szczoteczki sonicznej w połączeniu z irygatorem pozwoli kompleksowo zadbać o higienę jamy ustnej. Dzięki technologii sonicznej usuniesz osad nazębny i przebarwienia bez podrażniania delikatnych kieszonek przyzębnych i dziąseł.


Irygator do jamy ustnej jest skutecznym urządzeniem służącym do usuwania płytki nazębnej i resztek jedzenia

  • Zamiast drażniących nici do zębów wybierz irygator do jamy ustnej, którym lepiej pozbędziesz się resztek z trudno dostępnych miejsc w jamie ustnej.
  • Nie jedz po wieczornym i przez 1–2 godziny po porannym szczotkowaniu zębów.
  • Pamiętaj o płukaniu jamy ustnej niewielką ilością wody, by przedłużyć działanie fluoru z pasty do zębów.
  • Kontroluj ilość wypijanej kawy i herbaty, sprzyjających powstawaniu osadu na zębach.
  • Nie gryź ołówków, paznokci, twardych cukierków i nie rozgryzaj orzechów, by nie doprowadzić do zdarcia szkliwa czy ułamania fragmentów zęba.
  • Jeśli nosisz aparat ortodontyczny, unikaj słodkich i lepkich potraw zwiększających ryzyko próchnicy. To nieprawda, że zjedzenie jabłka zastępuje mycie zębów!
  • Każdej z czterech części jamy ustnej poświęć pół minuty na dokładne czyszczenie za pomocą szczoteczki do zębów.
  • Nie czyść zębów bezpośrednio po zjedzeniu kwaśnych produktów, by nie doprowadzić do demineralizacji szkliwa.
  • Zbyt duża główka szczoteczki do zębów utrudnia dotarcie do głębiej położonych miejsc.
  • Dzięki szczoteczce sonicznej wyczyścisz zęby bez podrażniania szkliwa i śluzówki dziąseł.
  • Po 3 miesiącach użytkowania wymień szczoteczkę na nową.

Po trzecie: nie zapominaj o masażu dziąseł

Płytka nazębna gromadzi się nie tylko na zębach, ale również w szczelinach pomiędzy zębami a dziąsłami. Nieusuwana, przekształca się w kamień nazębny, którego obecność wiąże się z powstawaniem stanów zapalnych, obrzmienia, bólu, a nawet krwawienia dziąseł. Dolegliwościom sprzyjają dodatkowo wady zgryzu, niedokładnie dopasowane plomby, mosty i korony czy zgrzytanie zębami (bruksizm). Na problemy z dziąsłami narzekają osoby żyjące w permanentnym stresie, z depresją, a także palacze. Choroby dziąseł są drugą po próchnicy przyczyną utraty zębów!

Kłopotom z dziąsłami zapobiega regularne czyszczenie jamy ustnej oraz wykonywanie delikatnego masażu strumieniem wody z irygatora do jamy ustnej. Woda pod ciśnieniem nie tylko wypłucze resztki pokarmów z przestrzeni międzyzębowych, ale również poprawi ukrwienie i kondycję dziąseł.

Masaż dziąseł najlepiej jest wykonywać przy pomocy miękkiej szczoteczki do zębów, by zwiększyć ich odporność na czynniki zewnętrzne, a zmniejszyć ryzyko wystąpienia bolesnej nadwrażliwości. Szczoteczkę ustaw pod kątem 45 stopni i skieruj najpierw w górę, a potem w dół w stosunku do osi zęba. Masuj szczękę górną i żuchwę (szczękę dolną) za pomocą okrężnych ruchów w okolicy szyjki zęba oraz wzdłuż linii dziąseł.

Do masażu dziąseł warto wykorzystywać szczoteczkę soniczną, delikatniejszą od szczoteczki tradycyjnej. Szczoteczka soniczna generuje niezwykle szybkie i precyzyjne wibracje, sięgając głęboko w kieszonki przyzębne i jednocześnie minimalizując nacisk na zęby i dziąsła.

Irygator i szczoteczka soniczna to idealne połączenie dla poprawy ukrwienia i kondycji dziąseł.



  • Nieusuwana płytka nazębna jest siedliskiem bakterii chorobotwórczych, powodujących m.in. schorzenia tkanek przyzębia.
  • Chore dziąsła są zaczerwienione, obrzęknięte, wrażliwe na dotyk, mogą krwawić. Objawom tym towarzyszy nieprzyjemny zapach z ust.
  • Nieleczone zapalenie dziąseł może prowadzić do utraty zębów!
  • W stanach zapalnych dziąseł warto stosować przeciwzapalne pasty do zębów i płyny do płukania jamy ustnej.
  • Zapaleniu dziąseł można zapobiegać, wykonując profilaktyczny masaż dziąseł przy pomocy irygatora do zębów i/lub delikatnej szczoteczki, np. sonicznej.

Po czwarte: czyść regularnie język

Ta drobna, często pomijana czynność higieniczna powinna wejść wszystkim w nawyk, tak jak przynajmniej dwukrotne w ciągu dnia płukanie i czyszczenie zębów. Pozbywając się nalotu z nierównej powierzchni języka, usuniesz niepożądane bakterie, dla których jest on niezwykle atrakcyjnym miejscem bytowania. Czyszczenie języka może być bardzo pomocne w zwalczaniu nieprzyjemnego zapachu z ust oraz w zapobieganiu próchnicy, chorobom dziąseł i błon śluzowych. Regularne czyszczenie języka pozwala również ograniczyć ryzyko wystąpienia infekcji, osłabienia pracy serca czy zaburzeń pracy układu pokarmowego. Nieusunięty nalot języka może się przenieść na powierzchnię zębów, dlatego po ich umyciu użyj drugiej strony szczoteczki sonicznej ze specjalną powierzchnią ścierającą, przeznaczoną do pielęgnacji powierzchni języka.

Jak czyścić język?

  • Po wyszczotkowaniu zębów i przestrzeni międzyzębowych użyj silikonowych wypustek znajdujących się na główce szczoteczki sonicznej.
  • Kilka razy przejedź drugą stroną główki szczoteczki od nasady języka po jego koniec, ściągając większość znajdującego się na nim nalotu.
    W podobny sposób oczyść boki języka.
  • Przepłucz usta ciepłą wodą lub płynem do płukania jamy ustnej.

Dlaczego warto czyścić język?

Po piąte: zaprzyjaźnij się ze swoim stomatologiem

Przynajmniej raz na pół roku odwiedź stomatologa. Podczas kontroli stomatologicznej sprawdzicie, czy dbasz wystarczająco o zdrowie zębów i dziąseł, a także czy potrzebna będzie interwencja w postaci opracowania ubytku – borowania i wypełniania zęba.

Wszyscy lekarze są zgodni, że w pierwszej kolejności powinniśmy zapobiegać chorobom, a dopiero później je leczyć. Jeśli boisz się wizyty u dentysty, zastanów się wcześniej, czy przypadkiem bardziej nie boisz się bólu zęba? Nie odkładaj wizyty na później i skonsultuj ze stomatologiem wszelkie wątpliwości dotyczące higieny jamy ustnej.

To się opłaca!

Regularne kontrole stomatologiczne co pół
roku kosztują mniej niż leczenie
mocno uszkodzonych zębów w dłuższym
odstępie czasu.

Lecząc drobne ubytki przy okazji wizyt
kontrolnych, nie dopuszczasz do rozwoju
choroby próchniczej i unikasz np. kosztownego
leczenia kanałowego.


Co należy robić pomiędzy wizytami u stomatologa?

  • Regularnie płucz i szczotkuj zęby, najlepiej przy użyciu irygatora i szczoteczki sonicznej.
  • Stosuj dobre pasty z fluorem, płyny do płukania zębów.
  • Unikaj podjadania pomiędzy posiłkami.
  • Nie przesadzaj z czerwonym winem, czarną herbatą i kawą – dzięki temu dłużej zachowasz naturalną biel swoich zębów.
  • Ogranicz cukier i słodycze, a przede wszystkim – nie pal papierosów!

Staraj się nie zaciskać zębów, by nie ścierać nadmiernie szkliwa – mięśnie szczęk rozluźnisz podczas spacerów, masażu czy kąpieli.